Wiadomo, że każdy z systemów BBS będzie miał podobne elementy, jak Obserwacja (ang. intervention) oraz elementy procesu transformacji zachowań pracowników, oparty na Teorii Dominika Coopera znanej jak Teoria ABC oraz Behawioralna Teoria Zachęt (ang. Nudge theory) D. Kahnemana i A. Tverskyego.
Niestety w wielu firmach, z którymi współpracujemy ( aby reanimować system BBS) panuje błędne przekonanie, że BBS jest projektem, który raz wprowadzony do firmy, będzie działał przez cały czas tak samo.
BBS to zrozumienie całej teorii funkcjonowania zachowań oraz psychologicznych teorii behawioryzmu, począwszy od ojca behawioryzmu Skinnera albo teorii McSween, aż do Scotta Gellera i innych nowoczesnych naukowych prac w tej złożonej tematyce.
Wszyscy: pracownicy, management, dział BHP – powinni rozumieć, jak system BBS działa i na jakiej podstawie możemy budować zmianę podstaw naszych pracowników. Obserwacja BBS – nie jest głównym elementem BBS. Tak, powtórzę: Obserwacje, oraz zgłoszenia BBS – nie są głównymi elementami BBS.
Głównym elementem procesu BBS jest wdrożenie teorii oraz technologii behawioralnych, w każdej decyzji , którą podejmuje firma, oraz dodawanie elementów behawioralnych do procesów bezpieczeństwa, w każdej jej odsłonie.
Skomplikowane? Pewnie tak, ale jak zrozumiesz z czego tak naprawdę składa się system BBS, będzie Ci łatwiej o nim rozmawiać, budować go, wdrażać i monitorować.
Warto wspomnieć o Studium Przypadku, oraz naukowe i empiryczne prace , które pokazują korzyści systemu, potencjalne trudności wdrożenia oraz na co warto zwrócić uwagę w jej wdrożeniu. Na przykład, naukowa praca Hermann, Ibarra and Hopkins w 2010 w branże Automotive.
Na koniec tej części dodam tylko, że nowoczesny system BBS opiera się na pozytywnym wzmocnieniu (pochwały, zachęty, itd.) oraz głębokiej analizie bodźców tych zachowań. Bodźce w naszym systemie będą wymagać Analizy Źródłowej Przyczyny (ang. Root Cause Analysis). Dlatego, karanie, albo ciągły nadzór, nie przynosi efektów w budowaniu silnej kultury bezpieczeństwa. Jednak warto podkreślić, że same pochwały też nie działają, Muszą być one zintegrowane z całym procesem metody ABC. Nie popełniaj błędy w obserwacji, które mogą doprowadzić do odrzucenia tego systemu przez pracowników.
Opór na zmiany oraz proces łagodzenia frustracji podczas Obserwacji – jest bardzo ważnym elementem analizy podczas planowania wdrożenia systemu BBS. Pamiętaj, że te problemy maja opracowane podstawy naukowo-behawioralne, jak na przykład 8 głównych przyczyn oporu na zmianę (Schermerhorn, Hunt, i Osborn, 2005).